|
szabadidőmben pont el szoktam csípni a NGchannel-en a "légikatasztrófák"-at. olyan (relatíve) jól végződő esetek is vannak, h az már a hihetetlen kategóriába tartozik. ilyen volt az Air Canada 143 as járatának esete is (1983. jún. 23.).
a boeing akkoriban állt át a metrikus mértékegységekre. az üzemanyag kezelő személyzet nem tudott átváltani fontból kg-ba, emiatt 22.000 kg kerozin helyett 22.000 fontot takoltak a B767esbe. az pont a fele amennyi kellett vna az útra. ez még nem is lett vna gond, ha a vadiúj komputerizált gépen az üzemanyagmérő processzor nem romlik el pont akkor (vadiúj gépen). ennek ellenére felszálltak....
félúton meglepetésre egyszer csak leálltak a hajtóművek és onnantól vitorláztak. ámde a vitárlázással nem érték vna el a repteret így egy közelebb lévő elhagyatott reptérre mentek. ez meg annyira közel volt, h túl magasan és gyorsan haladtak a leszálláshoz. a gép pilótája szabadidejében vitorlázórepülőn repül(t). vitorlázoknál van egy olyan manőver, h becsűri (csűrőlapátokkal a szárnyon) az egyik irányba a gépet a másik irányba pedig belépi az oldalkormányt (vízszintes vezérsík). ekkor a gép "keresztbeáll" jobban süllyed és lassul. még vitorlázó gépen sem csinálta, mert ez egy vészmanőver. mivel a 360as forduló miatt lezuhantak vna, a kapitány az utóbbi megoldást választotta. a 767es végül leszállt. a gép 2008 januárjáig az Air Canada flottájában repült "Gimli glider" becenévvel.:allleesik: a kapitány és a másodtiszt nyugdíjazásukig repültek az eset után.
a "Gimli glider" körülményeit beprogramozták a szimulátorokban. eddig az összes pilóta "lezuhant"....
elgondolkodtató....
a youtube-on fentvan a légikatasztrófák ez a része "air canada flight 143" néven. |